Hanna skolan och kristna friskolor
Hannaskolan har god stämning, duktiga pedagoger som bemöter eleverna utifrån de unika skapelser de är och är ett fantastiskt sätt för oss som församling att nå ut till människor i deras vardag.
Söker ni förskola eller skola? Hör av er till rektor@hannaskolan.se. Det finns platser kvar både på skola och förskola inför hösten och särskilt i de lägre årskurserna önskar vi fylla på! Besök oss på sociala medier och www.hannaskolan.se för mer info.
Vi gläds över våra nya lokaler och jobbar för att fler ska veta om att vi finns. Du kan hjälpa oss genom att gilla oss på Facebook och Instagram (@hannaskolan_umea, @loftetumedalen, @loftet_ersboda) och dela våra inlägg vidare. Det finns många som inte känner till Hannaskolan så var med och tipsa vänner och grannar om oss. Den bästa reklamen är den som går från mun till mun.
Tack för att ni står med oss i bön! Be gärna om vishet och möjlighet att hjälpa elever med olika slags behov. Be om 100-110 elever inför höstterminsstarten! Be om att Hannaskolan och Löftet än mer ska få vara med och betjäna Umeå med omnejd.
Med vänlig hälsning,
Jenny Granberg
Rektor Hannaskolan
Pastor Ulf Sundkvist om Kristna friskolor ett viktigt bidrag i bildningssverige
“Vi hade knappast haft demokrati, kvinnlig rösträtt, jämlikhet och välfärdssamhälle om det inte vore för alla utbildning som präglar Sverige” skriver pastor Ulf sundkvist. I artikeln nedan ger han en ideologisk motivation för kyrkans engagemang i utbildningsfrågor, både i Folkhögskola och Friskola, grundskola såväl som förskola.
1842. Frågan om något år i den svenska historien är viktigare än just det året. Vi hade knappast haft demokrati, kvinnlig rösträtt, jämlikhet och välfärdssamhälle om det inte vore för det som hände 1842. Folkskolestadgan. Alla gavs då rätt att lära sig läsa, skriva och räkna. Där började resan mot frihet.
För mig började resan 1969. Min bror och jag skulle testas om vi var skolmogna. För min del var det lite si och så, men min bror däremot hade läshuvud. Det hette så. Men som tur var fanns det en speciallärare som gav mig koden. Skammen från lågstadiet att inte fatta, vändes i högstadiets stolthet om att kunna hänga med som alla andra. Detta tack vare Gunnel, specialläraren som fick resurser att hjälpa mig.
Det går inte att överskatta skolans och utbildningens betydelse för ett samhälle. Kan var och en läsa, skriva och räkna, då kan samhället blomma. Därför är skolan, pedagoger och personal så viktiga. Därför är det också så oroväckande när undersökning efter undersökning visar en negativ utveckling. När elevers resultat går ner istället för upp. Skolan är allas angelägenhet. Nästa generation är vår framtid.
För mig som pastor är folkbildning en grundbult. Söndag efter söndag, vecka efter vecka, läser vi de tidlösa berättelserna som banat väg för svensk folkbildning. Den kristna urkunden, bibeln, med dess människosyn och grundmurad tro på människovärdet, förlåtelse, försoning, jämlikhet och frihet har mer än någon politisk filosofi bidragit till det Sverige vi har idag.
Som kyrka vill vi ta ansvar och aktivt bidra till folkbildning och lärande. Därför driver vi som Pingströrelse fem folkhögskolor med flera tusen deltagare. Här i Umeå representerad av Umeå Folkhögskola på Ålidhem. Därför har vi startat och drivit skolor i varje utvecklingsland vi verkat. Därför är vi också en del av Hannaskolan i Umedalen. Vi vill ta ansvar. Vi vill bidra. Vi vill utveckla och vi gör det helt utan vinstintresse. Huvudmännen, i detta fall kyrkor, bidrar med allt från volontärer när lokaler skall renoveras till skolledning.
Hannaskolan är ett samverkansprojekt med Korskyrkan, Church of Hope och Svedjeholmskyrkan (Örnsköldsvik). Skolan, som finns i nya fräscha lokaler, har idag omkring 100 elever från år 6-9. Till det finns två förskolor; Löftet Umedalen och Löftet Ersboda, med cirka 60 barn.
För att bidra till pedagogisk utveckling har vi genom ett forskningsprojekt på Luleå Universitet utvecklat den så kallade Core-pedagogiken; en pedagogisk modell för undervisning, utbildning och elevhälsa, som byggs runt fyra ledord: Rörelse – Relationer – Kreativitet – Kunskap. “Hjärtats fyra rum” genomsyrar elevernas skoldag.
Den traditionella undervisningen kring kunskap och inlärning är kompletterad genom att den varvas med fysiska rörelsepass, så kallade brainbreaks, men även estetiska lärprocesser. Varvningen mellan dessa ”hjärtrum” ger en dokumenterad ökad inlärning för eleverna. Relation och kommunikation är också centralt för all undervisning. Eleverna ges möjlighet att utöva sitt inflytande, sin delaktighet samt utveckla sin kommunikativa förmåga för att förmedla kunskaper eller visa förmågor på ett brett och varierat sätt. Målet är att eleverna genom COR-pedagogiken skall få en livslång lust att lära och en högre måluppfyllelse samt en större kunskap kring sin hälsa och faktorer som påverkar den.
Hannaskolan är också en av de omkring 70 så kallade konfessionella skolorna. Inom den samlade skoldagen, men utanför ramtidplanen ges möjlighet till personlig och gemensam reflektion i kristen tro. Dessa samlingar är förstås helt frivilliga, liksom det är fritt att välja skolan eller inte. Dessutom är kristendomskunskap med fokus på etik och ansvar ett kärnämne. Detta för att komplettera den offentliga skolan samt övriga friskolor med ett kristet alternativ.
Den offentliga och kommunala skolan behöver bidraget som sunda och kvalitetssäkrade friskolor utgör, även de som har kyrkor som huvudmän. Istället för förbud skulle man höja kraven på kvalité och då inte bara på friskolor utan på hela den svenska skolan, även den offentliga. Tillsammans kan vi göra en bra skola bättre eller varför inte till världens bästa skola.
Ulf Sundkvist pastor och föreståndare för Pingst Umeå